Episode Details

Back to Episodes
דרך הבעל שם טוב - הרב שי עטרי | פרשת בהעלותך תשפ"ו | האם אתה מרחם על עצמך? | ההבדל בין חוסר ביטחון לבושה

דרך הבעל שם טוב - הרב שי עטרי | פרשת בהעלותך תשפ"ו | האם אתה מרחם על עצמך? | ההבדל בין חוסר ביטחון לבושה

Published 3 weeks, 4 days ago
Description

בס"ד

מקור:

https://youtu.be/MbTwAPmwhZ4


לפני שאדם מנסה להאיר אחרים, לתקן אחרים או להשפיע על הסביבה שלו, הוא חייב קודם לעלות בעצמו בשלוש מדרגות פנימיות: רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים.


הרב מסביר זאת דרך הדלקת המנורה על ידי אהרן הכהן. אהרן לא ניגש ישר להדליק את המנורה, אלא קודם עלה על אבן עם שלוש מעלות. המנורה מסמלת את ההארה לעם ישראל, והאבן עם שלוש המדרגות מסמלת את העבודה הפנימית שאדם צריך לעשות לפני שהוא משפיע על אחרים.


שלוש המדרגות הן:


רחמנים - לא רק לרחם על אחרים, אלא קודם לרחם על עצמי. כלומר להבין שאם אני לא עובד על המידות שלי, על הכעס, הגאווה, העצלות, הקנאה והתאוות, אני בעצם חי חיים של סבל. הרחמים האמיתיים על עצמי הם להתחיל עבודת המידות.


ביישנים - לא ביישנות של חוסר ביטחון, אלא בושה פנימית מול האמת. כשאדם באמת עובד על המידות שלו, הוא מגלה כמה קשה לו להשתנות וכמה הכוחות השליליים שבו עמוקים. מתוך זה נוצרת בושה קדושה: הכרה שאני מצד עצמי חלש, וכל רגע שאני מצליח להתגבר הוא רק בזכות עזרת השם.


גומלי חסדים - אחרי שאדם מבין שכל הטוב שיש בו הוא חסד מהשם, החסד שהוא עושה לאחרים כבר לא בא מגאווה או מתחושת "אני צדיק". הוא עושה חסד כגמול קטן על כל החסדים שהשם עושה איתו בכל רגע.


הנקודה העמוקה של השיעור היא שאור אמיתי לא מתחיל בהשפעה על אחרים, אלא בהכרה פנימית של האדם בחולשתו, בתלות שלו בהשם, ובחובה שלו להפוך את החיים שלו לגמילות חסדים.


במילים פשוטות:

אי אפשר להדליק את המנורה של העולם לפני שמדליקים את המנורה שבתוך הלב.


האם האדם יכול לנצח את מידותיו בכוחות עצמו

וְנַחְנוּ מָה (שמות טז, ז)

האם עבודת המידות נועדה להביא את האדם לתחושת כוח עצמי, או דווקא להכרה שהוא תלוי בעזרת השם בכל רגע?


איך משה רבנו העניו נפל בכעס

וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה (במדבר יב, ג)

אם משה רבנו היה עניו מכל האדם, איך ייתכן שגם אצלו מצאנו נפילה הקשורה לכעס?


מה האדם יכול להשיב להשם על חסדיו

מָה־אָשִׁיב לַיהוָה כָּל־תַּגְמוּלוֹהִי עָלָי (תהילים קטז, יב)

אם כל הטוב שיש לאדם הוא חסד מהשם, מהי הדרך שלו לגמול להשם על כל מה שקיבל?


למה נקרא חסד בשם גמילות חסדים

הַגּוֹמֵל לַחַיָּבִים טוֹבוֹת, שֶׁגְּמָלַנִי כָּל טוֹב (ברכות נד ע"ב)

למה חז"ל קוראים לעשיית חסד "גמילות חסדים", ומה האדם בעצם גומל כשהוא עושה חסד לאחרים?


(או לחצו על הקישור - https://bit.ly/3myf7EN)

נשמח לקבל הארות או הערות

שלחו הודעת ווטסאפ 050-8090793

(או לחצו על הקישור -

https://did.li/JAHZH)

*להצטרפות לקבוצות הווטסאפ שלנו:

https://did.li/U3k6q

*הדף שלנו ב - Facebook:

https://did.li/DRSrl

*החשבון שלנו ב - Instagram:

https://bit.ly/3A786hP

*קישור להיות שותף שלנו:

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠https://nedar.im/DDeX⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

או לחצו על הקישור ווטסאפ -

https://did.li/6uYaa




Listen Now

Love PodBriefly?

If you like Podbriefly.com, please consider donating to support the ongoing development.

Support Us